Äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja Päivi Kaakkunen on kehittänyt tämän lukudiplomin. Olen muokannut diplomia lisäämällä kirjoja ja ottamalla käyttöön myös viiden kirjan tinadiplomin.
Valitse tina-, pronssi-, hopea- tai kultadiplomi! Tai tee ne kaikki!
Mitä hyötyä lukudiplomin tekemisestä on?
- Kulta-, hopea- ja pronssidiplomin tekijä saa palkinnoksi arvosanan 10 ja tinadiplomin tekijä arvosanan 9, joka lasketaan meneillään olevan jakson keskiarvoon. Se on samanarvoinen suoritus kuin esimerkiksi koe tai kirjoitettu teksti.
- Lukudiplomista saa kunniakirjan.
- Lukutaito paranee ja oppii lukemaan monipuolisesti erilaisia tekstejä.
- Lukeminen on hauskaa, kun löytää sopivan kirjan.
(Numerohyvityksen saa diplomeista kerran samana vuonna.)
Tinadiplomi:
- Lue viisi itse valitsemaasi kirjaa (yksi kirjoista voi olla sarjakuvakirja). Voit valita kirjat myös tältä lukudiplomilistalta tai kysyä opettajan apua kirjavalintoihin.
Tehtävät:
1. Vastaa tehtävämonisteen kysymyksiin jokaisesta kirjasta ja kerro opettajalle yhdestä kirjasta suullisesti (sovi opettajan kanssa, milloin voit kertoa siitä, esim. välitunnilla tai lukutunnilla).
2. Tee yhdestä lukemastasi kirjasta vihkotehtävä (pituus yhdestä kahteen sivua). Voit valita vihkotehtävän myös hopea- tai kultadiplomin tehtävistä, jotka ovat tämän sivun loppupuolella.
Pronssidiplomi:
- Lue kymmenen itse valitsemaasi kirjaa (kaksi kirjoista voi olla sarjakuvakirjoja). Voit valita kirjat myös tältä lukudiplomilistalta tai kysyä opettajan apua kirjavalintoihin.
Tehtävät:
1. Vastaa tehtävämonisteen kysymyksiin jokaisesta kirjasta ja kerro opettajalle yhdestä kirjasta suullisesti (sovi opettajan kanssa, milloin voit kertoa siitä, esim. välitunnilla tai lukutunnilla).
2. Tee lisäksi kolmesta lukemastasi kirjasta vihkotehtävä (pituus yhdestä kahteen sivua). Voit valita vihkotehtävän myös hopea- tai kultadiplomin tehtävistä, jotka ovat tämän sivun loppupuolella.
1. TEHTÄVÄMONISTE
Lukija: ___________________________________
Kirjailijan ja kirjan nimi: ____________________________________________
1. Kerro mielipiteesi (valitse a – f )
a. täysosuma b. todella hyvä c. hyvä d. melko hyvä f. en valitsisi uudelleen
Miksi?______________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
2. Kerro kirjan juonesta ja / tai teemasta.
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Hyväksytty: ______________________________________________________________________
Suullinen suoritus hyväksytty: ______________________________________________________
2. VIHKOTEHTÄVIÄ TINA- JA PRONSSIDIPLOMIIN:
a) Kirjoita ja piirrä roolipiirros kirjan päähenkilöstä / henkilöistä.
b) Tee ihmissuhdekartta. Pohdi myös kahden henkilön suhdetta
kirjoittamalla.
c) Kirjoita runo lukukokemuksesta.
d) Kirjoita kirjan pohjalta kertomus, novelli tai jokin muu teksti.
e) Katoamisilmoitus: Kirjoita jostain kirjan keskeisestä henkilöstä katoamisilmoitus
lehteen. Kuvaile esimerkiksi hänen ulkonäköään, tuntomerkkejään, vaatetustaan,
luonnettaan, käyttäytymistään ja persoonallisia ominaisuuksiaan. Voit myös kertoa,
missä hänet on viimeksi nähty, miten hänen epäillään kadonneen ja missä hänen
arvellaan olevan. Millainen palkkio löytäjälle luvataan? Minne vihjeet pitää ilmoittaa?
Voit myös kuvittaa ilmoituksen. Voit myös kirjoittaa ilmoitukseen vastauskirjeen, jonka on
kirjoittanut joku kirjan henkilöistä: Kuka on nähnyt henkilön ja missä? Mitä hän
vaatii? Onko henkilö kenties kidnapattu vai onko hän vain lähtenyt seikkailemaan?
f) Elämänviiva ja tiivistelmä: Kuvittele itsesi kirjan päähenkilöksi. Piirrä hänen
elämänviivansa. Kirjoita viivalle merkittävimmät tapahtumat
ja käännekohdat henkilösi elämässä. Voit myös kirjoittaa puhekupliin hänen
mielilauseitaan ja kommenttejaan. Kuvita elämäkerta. Kokoa vielä sen jälkeen
esittämäsi asiat tiivistelmäksi henkilösi elämästä. Otsikoi osuvasti.
Hopeadiplomi:
- Lue kymmenen kirjaa, jotka on valittu kirjalistan viidestä ensimmäisestä ryhmästä (1 - 5).
- Jokaisesta viidestä ryhmästä pitää valita luettavaa.
- Voit valita myös listan ulkopuolelta, kunhan ryhmät pysyvät samoina.
Tehtävät:
1. Vastaa tehtävämonisteen kysymyksiin TAI kerro suullisesti kirjasta. Sovi opettajan kanssa, milloin voit kertoa kirjasta, esim. välitunnilla tai lukutunnilla.
2. Tee kolmesta lukemastasi kirjasta vihkotehtävä.
KIRJALISTA
1. Sarjakuvia
Arakawa: Fullmetal Alchemist (mangaa: Toinen päähenkilö menettää kätensä ja jalkansa, toinen
koko ruumiinsa. He lähtevät matkalle etsimään tarumaista viisastenkiveä.)
Ayoama, Gosho: Salapoliisi Conan (paras lukemani sarjakuva, mangaa lukeville sopiva,
jännittävä, arvoituksellinen)
Goscinny & Udezo: Asterix gladiaattorina (sopii erityisesti pojille, humoristinen, värikäs)
Groening: Koulu on yhtä helvettiä (21 kouluhelvetin oppituntia: vaikka kirja ei ehkä auta
parantamaan todistusta, tulemaan suositummaksi tai pääsemään yliopistoon, on se ainakin hauska.)
Heilä, Ilkka: B. Wirtanen ( tosi hyvä ja hauska, B. Virtasta kohdellaan epäoikeudenmukaisesti,
vitsikäs, Murikan pomoilu on hermoja raastavaa)
Herge: Tintti (jakaa mielipiteitä)
Huitula: Kalevala
Infamy: Vesi oli mustaa (paras lukemani manga: Kirja alkaa Helsingin rautatieasemalta, jossa
diilerit käyvät kauppaa ihmisten tunteilla. Päähenkilöt ovat nimettömäksi jäävä tummatukkainen
nuori nainen sekä Näkki, järvien taruolento.)
Juba: Viivi ja Wagner (nainen asuu sian kanssa: lempisarjakuvani, ihastuttavat hahmot,
monipuolinen, sopii kaikille, helppolukuinen, kivat kuvat)
Morris: Lucky Luke (yllättävän hyvä)
Myhre, Lise: Nemi (päähenkilö on mustiin pukeutuva ja epäsovinnainen Nemi, metaltyttö)
Paloniemi, Milla: Kiroileva siili (viimeinen sarjakuvaruutu on yleensä täynnä ärräpäitä)
Roikonen, Jii: Jasso-kissa (hauska, nopealukuinen, paljon lyhyitä kommelluksia)
Scott & Borgman: Jere (”Koulu rankaisee, kotona ei tajuta mitään. Vanhempien karmiva
musiikkimaku tyrmää Jeren kerta toisensa jälkeen. Ketä kiinnostaa homeinen isämusa?” takakansi)
Takahashi, Rumiko: Ranma ( ”Shōnen-mangalle tyypilliseen tapaan mieslukijoita "lahjotaan"
ajoittain alastonkohtauksilla esimerkiksi kylpylöissä”, kertoo Wikipedia.)
Zep: Titeuf, seksin zalat (pikkupoika Titeuf on yrittänyt tutustua seksin saloihin jo aiemmissa
sarjakuva-albumeissa, mutta nyt hän viimein paljastaa koko totuuden!)
2. Fantasiaa ja satuja
Auer, Ilkka: Sysilouhien sukua (loistava: kertoo nuoren tytön vaelluksesta kohti sukunsa
perintöä, matkalla kohdataan salaperäisiä kulkureita, rauhattomia henkiä ja lohikäärmeitä)
de Saint-Exupéry, Antoine: Pikku prinssi (tosi hyvä, sisältää kuvia, avaruuskertomukset hyviä,
lyhyt)
Eddings, David: Kiven vartija (tai jokin Belgarionin tai Mallorean taruista) (sopii kaikille, tosi
hyvä, hyvä tapa taikoa)
Gaiman Neil: Tähtisumua (mukaansatempaava, pitkä, jännittävä) / Unohdetut jumalat (paras
lukemani)
Garth, Nix: Sabriel (Sabrielin tehtävä on johdattaa vainajia Kuolemaan ja liikkua edestakaisin
Kuoleman ja Elämän välillä. Zombeja riittää.)
Hyvönen, Viivi: Etsijä/ Mahlaa suonissaan (kertoo jalon kulkuripoika Haukan seikkailuista)
Jansson, Tove: esim. Muumilaakson marraskuu
Lempinen, Marja-Leena: Mustan suden aika (Mikael täyttää pian 18 ja joutuu Mustan Suden
armeijaan. Koko kaupunki on julman tyrannin vallassa. Mutta vuoriston sissijoukko taistelee.)
Lindgren, Astrid: Ronja Ryövärintytär, Veljeni, Leijonamieli
Helttunen – Uusi-Hallila (toim.): Kaksi maailmaa. Satuja suomalaisille
Johansson I. Bagge: Näkymätön Elina (pidin: ohut, koskettava, kertoo isänsä menettäneestä
tytöstä)
Kokko: Pessi ja Illusia (kertoo keijun ja peikon tarinan)
Kouros: Gondwanan lapset ( kertoo pingviinin matkasta, mielikuvituksellinen, erilainen)
Marr, Melissa: Ilki-ihana (täysosuma = pojan mielipide: 3. SÄÄNTÖ: Älä tuijota näkymättömiä
keijuja.)
Paolini, Christopher: Eragorn (mahtava)
Pével, Pierre: Kardinaalin miekat (paras lukemani kirja = tytön mielipide)
Parvela, Timo: Sammon vartijat: Tuliterä (1. osa)/ Tiera (2. osa) (pojan mielestä parempi kuin
täysosuma: tarina tuo mieleen suomalaiseen tarustoon sijoitetun Harry Potterin)
Preussler: Mustan myllyn mestari ( ” Krabat saa unessa mustilta korpeilta käskyn matkustaa
Schwarzkollmin myllylle. Varoituksista ja myllyn synkkyydestä huolimatta Krabat tottelee
komentoa...”)
Prineas, Sarah: Taikavaras (erityisesti poikien mieleen: ”Älä koskaan varasta velholta! Seuraukset voivat olla arvaamattomat...”)
Riordan, Rick: Salamavaras (tosi hyvä, Potterien jälkeen:” Se mitä
newyorkilaiselle Percy Jacksonille tapahtuu kesken luokkaretken, on jotain ihan pimeää. Hän saa
kannoilleen Kreikan mytologian pelottavimman hirviön ja päätyy Puoliveristen leirille, jossa häntä
odottaa suuri tehtävä.” Otava)
Rowling: esim. Harry Potter ja puoliverinen prinssi (paljon kehuja, kirjat elokuvia parempia)
Tolkien: Taru sormusten herrasta / Hobitti eli sinne ja takaisin (paljon kehuja: täysosuma)
Wynne Jones, Diana: Derkinhovin musta ruhtinas (”Hovivelhojen tyttären Roddyn maailmassa
ei mikään ole enää kohdallaan. Juonitteluja? Avukseen Roddy saa aivan tavallisen pojan, Nickin”)
3. Huumoria
Adams & Lloyd: Elimäen kootut tarkoitukset (paikannimien huvittavia selityksiä)
Banks, Iain: (The Wasp Factory) Ampaistehdas (ei heikkohermoisille, jännittävä, kieroutunut,
erikoinen, mustaa huumoria: 16-vuotias Frank on tullut murhanneeksi kolme sukulaistaan, veli on
suljettu mielisairaalaan ja isällä on omat salaisuutensa)
Beard & Kenney: Loru Sorbusten herrasta (todella hauska)
Isokangas, Antti: Villejä rubiineja: väärin kuultuja laulunsanoja
Huovinen, Veikko: Matikanopettaja (niminovelli on hauska)
Höjer, Dan: Suudellaan (helppo, pikkujuttuja ja tietoa suutelemisesta)
Kunnas, Mauri, Seitsemän koiraveljestä (hauska, paljon kivoja kuvia, selkeä)
Koirien Kalevala ( hauska, sivistävä)
Lem, Stanislav: Konekansan satuja ja tarinoita 16 kertomusta, joissa ihmiset ovat ”ihmeellisiä
kelmejä” tai ”limaskoita”. Päähenkilöitä ovat avaruuden äärillä elävät eriskummalliset oliot.
Marttila, Mervi: Parantunut hoidosta huolimatta: päättömiä potilaskertomuksia (nopea lukea,
esim. ”Vuodepotilaan syöminen voi olla todella hankalaa”; ”Kyseessä on 4 kuukautta vanha mies.”)
Paakkinen, Jouni: Yhdeksänmetrinen maasika: käännöskukkien parhaita
Paasilinna, Arto: esim. Jäniksen vuosi (hauska)
Pirkan kielletyt niksit: X-files (”Kuuluuko tämä tosiaan hopeadiplomiin?” monet ihmettelevät)
Pratchett, Terry: esim. Kiintoisia aikoja ( erittäin hyvä, erilainen, saa ajattelemaan
ihmisluonnetta, poikien huumoria, parodioi muita kirjoja)
Virtanen, Leea: Apua, maksa ryömii / Varastettu isoäiti
4. Nuorten elämää, urheilua ja eläintarinoita
nuorten elämää:
Clearly: Hei taas, herra kirjailija (tosi hyvä, selkeä, huumoria)
Hayden, Torey: Tiikerilapsi (todella hyvä), Pöllöpoika/ Auringonkukkametsä
Hinton: Olimme kuin veljet (hyvällä tavalla raaka, jännittävä) Me kolme ja jengi
Hämäläinen, Bagge: Julma kuukausi / Marrasblues
Hämäläinen, Karo ja Simukka Salla: Luokkakuva
Härkönen, Anna-Leena: Häräntappoase (Allu viettää huippukesän)
Laitinen & Leinonen: Peilikuvarakkautta (kertoo kahdesta tytöstä, Emiliasta, joka on
valokuvaaja, skeittari ja oman tiensä kulkija ja Meristä, joka on kotiapulainen ja ompelija)
Lehtinen, Tuija: Mopo, Traktori (kehuja, ei heikkohermoisille, lyhyt), Roskisprinssi (sopii erityisesti tytöille)
Levola: Syvältä veistoluokan uumenista (hyvä, sopii hyvälle lukijalle), Tahdon (kehuttu)
Valheenpaljastuskone (novelleja, joissa kiinnostavat henkilöt)
Mikkanen: Koukussa (pidin: huumeet ovat vaarallisia)
Poutanen: Ihana meri (pidin: kertoo anoreksiaan sairastuvasta tytöstä)
Parkkinen: Onnenpoika ja pelienkeli (ihan hyvä) Kaupungin kaunein lyyli (hyvä, huumoria)
Puskala: esim. Pintanaarmuja, Pihlström (ohut, kiroilua, noloja tilanteita)
Rannela: Taivaan tuuliin (koulusurmaajan tarina: sopii myös pojille, mielenkiintoinen aihe,
loppu pelotti ja jännitti, nopea lukea), Puhdas valkoinen (koukuttava)
Sachar, Louis: Paahde (Stanley viedään Greenjärven pakkoleirille: tosi hyvä useiden mielestä,
tarpeeksi jännä, koukutti)
Salinger: Sieppari ruispellossa (puhekieltä, välillä hauska, kiroilua)
Tiainen, Marja-Leena: Pikkuskini (erittäin hyvä) Alex ja pelon aika (Alex joutuu
pakenemaan kotimaastaan, helppolukuinen, en pystynyt lopettamaan lukemista), Rakas Mikael
Tiitinen: Jäljen jättävät sanat
eläintarinoita
Herriot: Kaikenkarvaiset ystäväni
Ilves: Basti, klinikkakissa
London: Susikoira
Ojala: Unien hevonen / Koira ilman kotia
Trojepolski: Bim, mustakorva
Wilkes: Keskuspuiston yksinäinen (koskettava)
urheilua:
Crass: Maali
Manninen, Serkamo: Luminen kesä (hyvä, sopii pojille)
Niskanen, Kirsi-Maija: Lätkäjätkä
Pakkanen, Mika : Pallo haltuun, Mika/ Numero 7, Mika Niemi (Miten käy UEFA-cupin
jalkapallo-ottelussa, tosi hyvä, pojan näkökulma)
Peltonen: Elmo (ihan hyvä)
Roppunen Markku: Pronssijuhlat
Tiainen: Jääprinsessa ja jäähykuningas
Wickström: Kunniakierros / Kypärätemppu
muita harrastuksia:
Huotarinen, Hilja-Tuulia: Silja-kirjat, esim. Siljan laulu (isän kuolema, tyttöbändiharrastus)
Rannela, Terhi: Korkealle ja kovaa (helppo, tosi hyvä, urheilua, bändin keikka ja
pikkukaupungin nuorten elämää )
Tiitinen: Villapäät (paljon kehuja, päähenkilönä poika, nopea lukea, lyhyt,
Villapäät on bändin nimi)
5. Jännitystä, kauhua, scifiä
scifiä:
Adams: Linnunradan käsikirja liftareille (jakaa mielipiteitä: hauska, scifiä)
Colfer, Eoin: Supernaturalisti (jännittävä, hyvä, mielenkiintoinen, loistava)
Jarvis, Robin: Kuolontuoksu (Muukalaiset valtaavat maailman, ihmiset asuvat avaruudessa ja
elävät ikivanhoiksi ja eläimet ovat mekaanisia.)
jännitystä:
Charriere, Henri: Papillon (kertoo tarinan taparikollisesta, joka tuomitaan syyttömänä murhasta
elinkautiseen vankeuteen, mies suunnittelee pakoa ja kostoa.)
Dahl: Rakkaani kyyhkyläiseni (novelleja: jotain outoa on huoneita vuokraavassa vanhassa
rouvassa, jolla käy harvinaisen vähän asiakkaita tai pappina esiintyvässä huonekalumyyjässä ...)
Dumas: Monte Christon kreivi / Kolme muskettisoturia (rakkautta, miekkataistoja ja seikkailua)
Gaiman: Coraline varjojen talossa (pidin paljon)
Golding: Kärpästen herra (täysosuma: pojat jäävät loukkoon saarelle, pelon ilmapiiri)
Horowitz, Anthony: Alex Rider –sarja (mielenkiintoinen, jännittävä, vauhtia ja huumoria, kertoo
14-vuotiaasta vakoojapojasta)
King, Stephen: Carrie / Hohto
Orwell: Eläinten vallankumous
Stocker, Bram: Dracula (se alkuperäinen vampyyritarina)
Tabet, Sirpa: Tähkäyö (jännitystarina)
dekkareita:
Brown, Dan: Da Vinci –koodi / Enkelit ja demonit / Meteoriitti (todella hyvä)
Conan Doyle: Baskervillen koira
Christie: Eikä yksikään pelastunut (Miten pelastautua saarelta, jossa yksi toisensa jälkeen
kuolee: tosi hyvä, melkein pelottava, paljon kehuja)
Cornwell, Patricia: Köyhien kalmisto
Grisham, John: Päämies
Fossum, Karin: Rakas Poona ((Intialainen Poona on tulossa norjalaiskylään vaimoksi. Poona murhataan, ja komisario Sejer ryhtyy töihin.)
Lehtolainen, Leena: Kuolemanspiraali, Kuparisydän
Massey, Sujata: Rei Shimuran ensimmäinen tapaus / Rei Shimura ja tappava manga
Remes, Ilkka: Piraatit (jännittävä, alku huono, sitten hyvä), Musta kobra (täysosuma,
helppolukuinen, yllättävä ja jännittävä, päähenkilönä poika) Draculan ratsu (tosi hyvä, pelottava)
Kultadiplomi:
- Lue yhteensä 10 kirjaa ryhmistä 6, 7, 8, 9 ja 10.
- Lue kirjoja joka ryhmästä.
- Tehtävävaihtoehdot:
1. Vastaa monisteen kysymyksiin. TAI
2. Suullinen suoritus: sovi opettajan kanssa, milloin voit kertoa kirjasta esim.
välitunnilla tai lukutunnilla.
3. Tee myös viisi vihkotehtävää.
6. Runoja
Ahola & Koskimies (toim.) Joka tytön runokirja (tosi hyvä)
Alanko, Ismo: Rakkaus on ruma sana – valikoima laulutekstejä (helppo, mustaa huumoria)
Hassi, Satu: Magdaleena ei häpeä enää (koskettavia runoja esimerkiksi rakkaudesta ja naisen asemasta)
Helttunen, Saure (toim.): Runo näytä hampaasi. Suomalaista nykyrunoutta
Hirvilammi, Teemu: Niille, jotka dallaa sateessa (pidin kuvituksesta, runot tekivät levottoman
olon) Viides vuodenaika (luontorunoja)
Hotakainen: etsi sopiva kokoelma
Kotro: Sanovat sitä rakkaudeksi (liian pessimistinen, omituinen, paras lukemani runokirja,
ihania runoja miehen näkökulmasta, ero ja tuska, )
Korolainen, Tulusto (toim.): Minä olen sukua hevosille
Koskimies, Heikkinen (toim.): Kuusiraajainen purppuratähti (nuorten omia runoja, hyvä,
helppo)
Laaksonen, Heli: Pulu uis / Sulavoi (hyvä, valoisa, hauska, vetoava, rohkaisevat runot)
Lee Masters: Spoon River antologia (rajua ja liikuttavaa tekstiä)
Leskinen, Juice: Räkä ja roiskis / Räkä ja roiskis suuvedellä (huumoria, lyhyet
runot, hauska, nokkela, riemastuttava, hox-ottimet tarpeen, )
Perttula (toim.): Rakkaus on ihana tauti (huh, huh, pohjanoteeraus; pidin todella paljon)
Rasa, Risto: Metsän seinä on vihreä ovi (surkea, 5 puoli, minusta pitää olla riimejä; hauskoja ja
outoja runoja)
Runon polkuja (kokoelma) (tunnelmallinen, luonnonläheinen, Annukin innostui)
Tabermann, Tommy: Duende (loistava, salaperäiset runot) Rakkauden kolme kehää (erikoisia sanayhdistelmiä, ihanan tunnelmallinen) Maa (täysosuma, koskettava)
Tiainen, Arja: Tää tojota ei lähe liikkeelle: ajopäiväkirja
Vakkuri, Juha: Kirjeitä 15-vuotiaalle maalivahdille
7. Sota- ja eräkirjoja
Anttala: Hopeaa rajan takaa
Boulle: Kwai-joen silta
Drakulic: Aivan kuin minua ei olisi (erityisesti tytöille, jotka eivät hätkähdä vähästä; ahdistava mutta pidin, surumielinen, tietynlainen salaperäisyys, raaka: tarkat kuvaukset, todenmukaisuus, tapot, raiskaukset)
Hietamies, Laila/ Hirvisaari, Laila: Hylätyt talot, autiot pihat (mukana romantiikkaa)
Kurvinen: Vaellusjoki
Lehväslaiho: Tuntsan sota (tai jokin muu) (poikien suosikki)
Linna, Väinö: Tuntematon sotilas (todella hyvä, humoristiset kohtaukset, Antti
Rokka on hyvä tyyppi!, kiroilua, miehinen maailma, ei mitään huonoa! pelottava, )
London: Erämaan kutsu (paras lukemani kirja)
McLean: Navarronen tykit (erityisesti pojat lukevat, jännitystä)
Meri, Veijo: Manillaköysi (sekava, tapahtumarikas; pystyi lukemaan mutta ei kiinnostava)
Remarque: Länsirintamalta ei mitään uutta (samastuin kauhuun ja pelkoon, panee miettimään)
Trumbo: Sotilaspoika
Tuuri, Antti: Talvisota (opin, mitä sodassa oleminen oikeasti on)
8. Elämäkertoja ja tietokirjoja
Voit valita myös jonkin oman suosikkisi, kunhan neuvottelet ensin opettajan kanssa.
elämäkerrat:
Anne Frank: Nuoren tytön päiväkirja (tosi hyvä, juutalaisuuteen tutustuminen, surullinen)
Blackburn: David Beckham, Kruununjalokivi kaupan (hyvä)
Carpenter, Humphrey: J.R.R. Tolkien (tosi hyvä)
Hakala, Olli: Sami Hyypiä. Voikkaalta valioliigaan
Halliwell: Tähdistä kirkkain
Harlin on Harlin – Renny Harlinin omaelämäkerta
Jansson, Tove: Kuvanveistäjän tytär
Jytinää Eestissä: Sleepy Sleepersien pitkä ja kivinen tie
Kostiainen, Pasi: Apulanta: maalin alta
Lindholm, Olli: Yhden Yön tarina (täysosuma, sopii Yön kuuntelijoille)
McIver, Joel: Metallica
Ollila, Mape: Nightwish (kehuja)
Pelle Miljoona: Elossa ja potkii (hauskoja tapahtumia, slangia)
Smith: J. K. Rowling, elämäkerta (hyvä)
tietokirjat:
Day: Tolkienin maailma (hyvä, jos on lukenut käsiteltävät kirjat, muuten tylsä)
Eilola ym.: Matkalla ajassa
Espinassous, Louis: Rakennetaan maja
Hawking, Lucy ja Stephen: Avain maailmankaikkeuteen (tieteisseikkailu johdattaa ymmärtämään maailmankaikkeuden rakennetta ja maapallon ainutlaatuisuutta.)
Hietala, Tarja ym.: Nuori ja mieli (Kirjassa on tietoa nuoruusiän mielenterveyteen vaikuttavista tekijöistä.)
Hornby,Nick: 31 biisiä (lyhyitä popmusiikkia käsitteleviä esseitä, loistava)
Jefferson, Margo: Tapaus Michael Jackson
Jokinen, Heikki: Sata sarjakuvaa (kirjassa pohditaan ja arvioidaan sarjakuvia eri näkökulmista)
King, Stephen: Kirjoittamisesta (omakohtainen, täynnä asiaa, viihdyttävä)
Kirk: Narnia – opas fantasiamaailmaan
Lindman, Marja-Liisa: Sukellus sarjakuvaan
Mennander, Mennander: Leijonien tarina
Quart, Alissa: Brändätyt (kirjassa kuvataan amerikkalaisten nuorten elämän läpikotaista kaupallistumista ja brändäytymistä)
Seppänen, Iiro: Uskalluksen äärirajoilla (helppolukuinen, paljon kuvia)
Siljamäki, Jari: Klovnerian käsikirja (tietoa ja neuvoa sirkustyöstä kiinnostuneille)
Schodt: Manga! Manga!
Vehkaoja, Helena: Maankuuluja koiria
Viitala, Jussi: Älykäs eläin (kirjassa kuvataan ihmistä lajina muiden joukossa)
Wilson, Jonathan: Pelien peli (kirjassa selostetaan jalkapallon taktiikan historia)
9. Kotimaisia klassikoita ja nykykirjallisuutta
Oma valinta: _______________________________________
Canth: Työmiehen vaimo (naisten huono asema suututti, selkeä, sopivasti tapahtumia) / Anna
Liisa (nuoren tytön traaginen elämä: raaka tapahtuma, joka salattiin, sai mielenkiinnon
heräämään, nopea lukea)
Hotakainen: Juoksuhaudantie / Näytän hyvältä ilman paitaa (hauska, helppolukuinen, laittoi
ajattelemaan)
Huovinen: Havukka-ahon ajattelija / Koirankynnen leikkaaja (hyvä, ystävyys, koskettava)
Isomäki, Risto: Herääminen (yllättävän hyvä)
Itkonen, Juha: Anna minun rakastaa enemmän / Seitsemäntoista
Kallas, Aino: Sudenmorsian (Aalo juoksee ihmissutena metsässä, vanhahtavaa kieltä, lyhyt)
Jotuni: Kun on tunteet / Rakkautta (vuoropuhelua)
Kivi: Seitsemän veljestä (vaikea; kiintoisa, humoristinen; värikäs kieli, välillä tylsä)
Lassila: Tulitikkuja lainaamassa (huumoria)
Lander: Tummien perhosten koti (mielenkiintoinen, alussa tylsä mutta sitten hyvä, kiroilua)
Liksom: Yhden yön pysäkki / Unohdettu vartti (ronskia kieltä ja tapahtumaa)
Linna: Täällä Pohjantähden alla
Lönnrot: Kalevala tai Mäkinen: Suomen lasten Kalevala
Mörö: Kiltin yön lahjat (pidin paljon, lapsen silmin), Siivet
Sinisalo: Sankarit / Ennen päivänlaskua ei voi (tosi mukava lukea)
Tervo: Minun sukuni tarina (hauska mutta vaativa, kiva juoni, jännittävä) / Poliisin poika
Tikka, Eeva: Annu (nuori tyttö karkaa kotiongelmia: todentuntuinen, erikoinen päähenkilö)
(erittäin mielenkiintoinen, hyvä loppu)
Turunen: Simpauttaja (parani koko ajan loppua kohti, mielenkiintoinen päähenkilö, murretta
repliikeissä) / Kivenpyörittäjän kylä (hyvä)
Verronen, Maarit: Älä maksa lautturille
Waltari: Sinuhe, egyptiläinen (pidin sotakohdista, lukeminen vei kuukausia)
Westö, Kjell: Leijat Helsingin yllä
10. Ulkomaisia klassikoita ja nykykirjallisuutta
Oma valinta: _____________________________________
Austen: Ylpeys ja ennakkoluulo / Järki ja tunteet 2 (Englanti) (rakkausromaaneja: kaikki
kuulosti niin ruusuiselta, että hymy tuli huulille)
Bronte, Charlotte: Kotiopettajattaren romaani (Englanti) rakkausromaani
Bronte, Emily: Humiseva harju (Englanti) rakkausromaani
Bulgakov: Saatana saapuu Moskovaan (Saatana järjestää juhlat Moskovassa: satiirinen, sopii
paljon lukeville, fantasiaa)
Coelho: Alkemisti (vähän kuin aikuisten satu, helppo, opettava ja mielenkiintoinen juoni)
Veronika päättää kuolla (rankka mutta kiinnostava) (Brasilia)
Conroy, Pat: Vuorovetten prinssi, Aaltojen soitto (pitkiä, upeita sukutarinoita, sarkastinen huumori, Conroy on tarinankerronnan mestareita)
Cunningham: Koti maailman laidalla (USA) (päähenkilöt nuoria, mukaansatempaava juoni,
paljon vuoropuhelua, 70-lukulaisuus)
Dostojevski, Rikos ja rangaistus (Venäjä)
Euripides: Medeia
Hosseini: Leijapoika, Tuhat loistavaa aurinkoa (Afganistan)
Hemingway, Kirjava satama (USA)
Hoeg: Lumen taju (Tanska)
Hornby: Poika / Uskollinen äänentoisto (Iso-Britannia)
Irving: Neljäs käsi (USA) (hauska, mukaansatempaava)
Kureishi: Gabrielin lahja (Englanti/ Pakistan) (tosi hyvä, isä jumaloi poikaansa ihan liikaa)
Loe: Supernaiivi (ihan huippu)
McCourt: Seitsemännen portaan enkeli (USA) (huippu, huumoria, eka kerta, kurja lapsuus)
Moliere: Saituri / Luulosairas (Ranska) (näytelmä, hauska, lyhyt)
Shakespeare: Romeo ja Julia (Englanti) (dramaattinen loppu, vaikeaa kieltä)
Steinbeck: Helmi (USA) (tosi hyvä, jännittävä, ei malttanut laskea käsistä, liian lyhyt)
Tartt: Jumalat juhlivat öisin (USA) (mielenkiintoinen, vaativa, mies päähenkilönä, nerokas,
vaaran läsnäolo ja vihjailut koukuttavat)
Wolf Christa: Medeia
Tehtävämoniste
Lukija: ___________________________________
Kirjailijan ja kirjan nimi: ____________________________________________
1. Kerro mielipiteesi (valitse a – f )
a. täysosuma b. todella hyvä c. hyvä d. melko hyvä f. en valitsisi uudelleen
Miksi?______________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
2. Kerro kirjan juonesta.
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Hyväksytty: ______________________________________________________________________
Suullinen suoritus hyväksytty: ______________________________________________________
1. Sarjakuvia
Tehtävävaihtoehtoja: 1. Mitä pidit kirjasta? Mikä siinä oli hyvää/ huonoa? Vertaa sitä
suosikkisarjakuvaasi.
2. Kirjoita suorat sanat jollekin sarjakuvan henkilölle. Kehu tai moiti. Perustele
mielipiteesi.
2. Fantasiaa ja satuja
Tehtävävaihtoehtoja:
1. Kuvittele, että kirjasta kuvataan elokuvaa Laitilassa. Mihin paikkoihin sijoittaisit
sen tapahtumia? Perustele.
2. Mitä fantasialle tyypillistä kirjassa on? Vertaa oppikirjan tietoihin.
3. Kirjoita kuvaus jostain kirjan henkilöstä, eläimestä, oliosta, maisemasta, paikasta tai
ajanjaksosta. Voit myös lisäksi piirtää.
4. Kirjoita kirjan lukemisen jälkeen kymmenen sanan sanakirja merkityksineen.
Sanakirjan on määrä olla apuna lukijalle, jotta hän ymmärtäisi lukemansa. Kuvita
sanakirjasi.
3. Huumoria
Tehtävävaihtoehtoja:
1. Esittele kirjaa kavereillesi ja yritä saada joku lukemaan se. Ota kaveriltasi
todistajanlausunto lukudiplomivihkoosi.
2. Kirjoita viisi asiaa, jotka naurattivat sinua.
3. Kokoa kirjan pohjalta ” elämän aakkoset” eli keksi jokaisen aakkosen kohdalle jokin
kirjaan liittyvä sana. Kuvaile sanaa muutamalla virkkeellä. (Taito, s. 188)
4. Nuorten elämää, urheilua ja eläintarinoita
Tehtävävaihtoehtoja:
1. Kirjoita viikon päiväkirja- tai kalenterimerkinnät päähenkilön toimista.
2. Suosittele kirjaa omalle luokallesi. Valmista pieni esitys, jossa on lukunäyte ja
perusteluja.
3. Kuvittele, että kirjasta kuvataan elokuvaa Laitilassa. Mihin paikkoihin sijoittaisit
sen tapahtumia. Perustele.
4. Kirjoita kirje kirjailijalle. Pyydä häntä vaihtamaan jokin kohta kirjassa erilaiseksi.
Perustele.
5. Kirjoita päähenkilön haastattelu (ainakin kymmenen kysymystä). Laita alkuun lyhyt
esittely hänestä. Muista kirjoittaa myös hänen vastauksensa.
5. Jännitystä, kauhua, scifiä
Tehtävävaihtoehtoja:
1. Valitse itsellesi samaa kirjaa lukeva pari. Kirjoitelkaa sähköpostia kirjan lukemisen
aikana vähintään kolme kertaa/ lukija. Vaihtakaa ajatuksia henkilöistä,
tapahtumista, odotuksista ja muista lukemiseen liittyvistä asioista. Tulostakaa
keskustelunne ja liittäkää se diplomivihkoon.
2. Keksi tarinalle jatkoa. Voit esittää jatkon joko tekstinä tai sarjakuvana.
3. Kirjoita kirje kirjan päähenkilölle. Kommentoi hänen tekemisiään. Kerro myös
itsestäsi.
4. Kirjoita kuvaus jostain kirjan henkilöstä, eläimestä, oliosta, maisemasta, paikasta tai
ajanjaksosta.
5. Kirjoita kirjan lukemisen jälkeen kymmenen sanan sanakirja merkityksineen.
Sanakirjan on määrä olla apuna lukijalle, jotta hän ymmärtäisi lukemansa. Kuvita
sanakirjasi. (esim. scifikirjasta)
6. Runoja
Tehtävävaihtoehtoja:
1. Valitse kokoelmasta viisi runoa, joista pidät eniten ja kirjoita ne lukudiplomivihkoon.
Kerro jokaisesta erikseen, miksi juuri nämä runot koskettivat tai kiinnostivat sinua. Kuvita
sivu.
2. Kirjoita runoteoksesta arvostelu. Kuvaile runojen tunnelmaa, aihepiirejä ja teemoja.
Kerro oma mielipiteesi runoista.
3. Etsi lehdistä tai internetistä kuvia, jotka sopivat kertomaan runoista: Maisema, joka on
samanlainen kuin runossa; Ihminen, joka voisi joku runon henkilöistä; Esineitä,
jotka kuuluvat runoon tai kuvaavat sen henkilöitä; Kuvia, jotka muuten sopivat
runoon. Tee niistä kooste vihkoon. Selitä myös, miksi valitsit juuri nämä kuvat ja
mihin runoihin ne liittyvät.
4. Valitse teoksesta runo ja kirjoita sen pohjalta tarina. Kerro runon minän tai runossa
kuvatun henkilön elämästä.
7. Sota- ja eräkirjoja
Tehtävävaihtoehtoja:
1. Tee piirros tai kartta tapahtumapaikoista: kirjoita lyhyt selostus jokaisen paikan
viereen siitä, mitä siellä tapahtui.
2. Mitkä ovat kirjan tärkeimmät tapahtumat? Sijoita ne juonikaavioon. Valitse yksi
tapahtumista ja kirjoita siitä uutinen.
8. Tietokirjoja ja elämäkertoja
Tehtävävaihtoehtoja:
1. Tee sarjakuva jostain kirjan ohjeesta tai jutusta.
2. Esittele asioita, joita opit kirjasta (väh. viisi asiaa).
Sarjakuvista kertovien tietokirjojen tehtävä:
Mitä uutta opit sarjakuvista (ainakin viisi asiaa)?
Elämäkertojen tehtävävaihtoehtoja: 1. Miksi valitsit juuri tämän elämäkerran? Mitä uutta opit
henkilöstä (ainakin viisi asiaa)?
2. Esittele henkilön elämänkaari aikajanana.
9. Kotimaisia klassikoita ja nykykirjallisuutta
Tehtävävaihtoehtoja:
1. Kirjoita lukupäiväkirja
2. Kirjoita henkilökuva.
3. Kirjoita arvostelu.
4. a. Kirjoita ystävällesi kirje, jossa kerrot lukemastasi kirjasta. Aloita se oikean kirjeen
tapaan: päiväys, puhuttelu ja lopputervehdys. Kerro, miksi päätit kirjoittaa kirjeen.
Esittele juonta (pääkohdat) ja yhtä tai kahta kirjan henkilöistä. Voit verrata heitä
itseesi: mitä olisit tehnyt samoin tai ehdottomasti eri tavalla. Kerro, mitä ajatuksia ja
tunteita kirja sinussa herätti.
b. Kirjoita kirje jollekin kirjan henkilölle.
5. Kirjoita lukemasi kirjan mainos.
10. Ulkomaisia klassikoita ja nykykirjallisuutta
(samat tehtävät kuin ryhmässä 9)
Lisää tehtäviä. Voit valita myös näistä.
Jokaiseen tehtävään liitetään myös oma mielipide luetusta kirjasta. Samaa tehtävää ei
saa valita kahta kertaa. Tehtävä pitää tehdä niin hyvin, että siitä käy ilmi, että olet
lukenut kirjan.
6. Suullinen suoritus: Sovi opettajan kanssa aika, jolloin tulet keskustelemaan kirjasta
/kirjoista suullisesti. Voitte keskustella myös ryhmässä, jossa on muita lukudiplomin
suorittajia.
7. Kirjoita ja piirrä roolipiirros kirjan päähenkilöstä / henkilöistä.
8. Tee ihmissuhdekartta, jossa on symboleja. Pohdi kahden henkilön suhdetta
kirjoittamalla.
9. Kirjoita runo lukukokemuksesta.
10. Kirjoita kirjan pohjalta kertomus, novelli, runo tai jokin muu teksti.
11. Katoamisilmoitus: Kirjoita jostain kirjan keskeisestä henkilöstä katoamisilmoitus
lehteen. Kuvaile esimerkiksi hänen ulkonäköään, tuntomerkkejään, vaatetustaan,
luonnettaan, käyttäytymistään ja persoonallisia ominaisuuksiaan. Voit myös kertoa,
missä hänet on viimeksi nähty, miten hänen epäillään kadonneen ja missä hänen
arvellaan olevan. Millainen palkkio löytäjälle luvataan? Minne vihjeet pitää ilmoittaa?
Voit myös kuvittaa ilmoituksen. Kirjoita ilmoitukseen myös vastauskirje, jonka on
kirjoittanut joku kirjan henkilöistä: Kuka on nähnyt henkilön ja missä? Mitä hän
vaatii? Onko henkilö kenties kidnapattu vai onko hän vain lähtenyt seikkailemaan?
12. Elämänviiva ja tiivistelmä: Kuvittele itsesi kirjan päähenkilöksi. Piirrä hänen
elämänviivansa opintokirjan aukeamalle. Kirjoita viivalle merkittävimmät tapahtumat
ja käännekohdat henkilösi elämässä. Voit myös kirjoittaa puhekupliin hänen
mielilauseitaan ja kommenttejaan. Kuvita elämäkerta. Kokoa vielä sen jälkeen
esittämäsi asiat tiivistelmäksi henkilösi elämästä. Otsikoi osuvasti.
13. Novellikokoelmiin sopivia tehtäviä:
a.Valitse yksi novelli ja kirjoita siihen jatko. Kerro aluksi lyhyesti novellin juoni.
Kerro myös jotain yleistä muista kokoelman novelleista: Mitä aiheita ne käsittelevät?
Mistä pidit eniten ja miksi? Mitä yhteistä kokoelman novelleilla on?
b.Kokoa ajatuksia ”Viisauksien kirjaan”. Kun luet novelleja ja vastaan tulee mielestäsi
erityisen hieno, ajatuksia herättävä kohta, kirjoita se muistiin. Merkitse perään
novellin nimi. (Kokoa vähintään seitsemän ajatusta.)
c. Kirjoita novellianalyysi mielestäsi parhaasta kokoelman novellista.
14. Satuihin sopivia tehtäviä:
1. Lue oppikirjasta (esim. Aleksis 7 s. 131 - 134) satujen tyypillisistä piirteistä.
Valitse kolme lukemistasi saduista ja kerro, mitä tyypillisiä piirteitä niissä on.
Esittele muita lukemiasi satuja yleisesti.
2. Valitse yksi satu ja kirjoita siitä nykyaikaistettu versio, joka voi olla
kertomus, käsikirjoitus tai runo. Esittele muita lukemiasi satuja yleisesti.
3. Kerro lukemistasi saduista. Valitse viisi saduille tyypillistä piirrettä ja
kirjoita oma satu, jossa käytät piirteitä.
15. Pronssidiplomin kysymyksiä tietokirjaan (Koeta vastata kokonaisilla virkkeillä.)
1. Kirjailija/toimittaja ___________________________________
2. Kirjan nimi _________________________________________
3. Oma nimesi _________________________________________
4. Mitä aihetta lukemasi tietokirja käsittelee?
5. Esittele viisi asiaa, jotka opit tietokirjasta.
1.
2.
3.
4.
5.
6. Mihin johtopäätöksiin tietokirja päättyy? Tiivistä tietokirjan
sisältö lyhyesti.
7. Kirjoita oma mielipiteesi tietokirjasta ja sen käsittelemästä
aiheesta.