Äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja Päivi Kaakkunen on kehittänyt tämän lukudiplomin. Olen muokannut diplomia lisäämällä kirjoja ja ottamalla käyttöön myös viiden kirjan tinadiplomin.

 

Valitse tina-, pronssi-, hopea- tai kultadiplomi! Tai tee ne kaikki! 

 

Mitä hyötyä lukudiplomin tekemisestä on?

 

- Kulta-, hopea- ja pronssidiplomin tekijä saa palkinnoksi arvosanan 10 ja tinadiplomin tekijä arvosanan 9, joka lasketaan meneillään olevan jakson keskiarvoon. Se on samanarvoinen suoritus kuin esimerkiksi koe tai kirjoitettu teksti. 

- Lukudiplomista saa kunniakirjan.

- Lukutaito paranee ja oppii lukemaan monipuolisesti erilaisia tekstejä.

- Lukeminen on hauskaa, kun löytää sopivan kirjan.

(Numerohyvityksen saa diplomeista kerran samana vuonna.)

 

Tinadiplomi:

- Lue viisi itse valitsemaasi kirjaa (yksi kirjoista voi olla sarjakuvakirja). Voit valita kirjat myös tältä lukudiplomilistalta tai kysyä opettajan apua kirjavalintoihin. 

Tehtävät:

1. Vastaa tehtävämonisteen kysymyksiin jokaisesta kirjasta ja kerro opettajalle yhdestä kirjasta suullisesti (sovi opettajan kanssa, milloin voit kertoa siitä, esim. välitunnilla tai lukutunnilla).

2. Tee yhdestä lukemastasi kirjasta vihkotehtävä (pituus yhdestä kahteen sivua). Voit valita vihkotehtävän myös hopea- tai kultadiplomin tehtävistä, jotka ovat tämän sivun loppupuolella.

 

Pronssidiplomi:

Lue kymmenen itse valitsemaasi kirjaa (kaksi kirjoista voi olla sarjakuvakirjoja). Voit valita kirjat myös tältä lukudiplomilistalta tai kysyä opettajan apua kirjavalintoihin. 

Tehtävät:

1. Vastaa tehtävämonisteen kysymyksiin jokaisesta kirjasta ja kerro opettajalle yhdestä kirjasta suullisesti (sovi opettajan kanssa, milloin voit kertoa siitä, esim. välitunnilla tai lukutunnilla).

2. Tee lisäksi kolmesta lukemastasi kirjasta vihkotehtävä (pituus yhdestä kahteen sivua). Voit valita vihkotehtävän myös hopea- tai kultadiplomin tehtävistä, jotka ovat tämän sivun loppupuolella.

1. TEHTÄVÄMONISTE

 

Lukija: ___________________________________

 

Kirjailijan ja kirjan nimi: ____________________________________________

 

1. Kerro mielipiteesi (valitse a – f )

a. täysosuma b. todella hyvä c. hyvä d. melko hyvä f. en valitsisi uudelleen

 

Miksi?______________________________________________________________

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

 

 

 

2. Kerro kirjan juonesta ja / tai teemasta.

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Hyväksytty: ______________________________________________________________________

Suullinen suoritus hyväksytty: ______________________________________________________

 

 

2. VIHKOTEHTÄVIÄ TINA- JA PRONSSIDIPLOMIIN:

a)  Kirjoita ja piirrä roolipiirros kirjan päähenkilöstä / henkilöistä.

b) Tee ihmissuhdekartta. Pohdi myös kahden henkilön suhdetta

kirjoittamalla.

c) Kirjoita runo lukukokemuksesta.

d) Kirjoita kirjan pohjalta kertomus, novelli tai jokin muu teksti.

e) Katoamisilmoitus: Kirjoita jostain kirjan keskeisestä henkilöstä katoamisilmoitus

lehteen. Kuvaile esimerkiksi hänen ulkonäköään, tuntomerkkejään, vaatetustaan,

luonnettaan, käyttäytymistään ja persoonallisia ominaisuuksiaan. Voit myös kertoa,

missä hänet on viimeksi nähty, miten hänen epäillään kadonneen ja missä hänen

arvellaan olevan. Millainen palkkio löytäjälle luvataan? Minne vihjeet pitää ilmoittaa?

Voit myös kuvittaa ilmoituksen. Voit myös kirjoittaa ilmoitukseen vastauskirjeen, jonka on

kirjoittanut joku kirjan henkilöistä: Kuka on nähnyt henkilön ja missä? Mitä hän

vaatii? Onko henkilö kenties kidnapattu vai onko hän vain lähtenyt seikkailemaan?

f) Elämänviiva ja tiivistelmä: Kuvittele itsesi kirjan päähenkilöksi. Piirrä hänen

elämänviivansa. Kirjoita viivalle merkittävimmät tapahtumat

ja käännekohdat henkilösi elämässä. Voit myös kirjoittaa puhekupliin hänen

mielilauseitaan ja kommenttejaan. Kuvita elämäkerta. Kokoa vielä sen jälkeen

esittämäsi asiat tiivistelmäksi henkilösi elämästä. Otsikoi osuvasti.

 

 

Hopeadiplomi:

- Lue kymmenen kirjaa, jotka on valittu kirjalistan viidestä ensimmäisestä ryhmästä (1 - 5).

- Jokaisesta viidestä ryhmästä pitää valita luettavaa.

- Voit valita myös listan ulkopuolelta, kunhan ryhmät pysyvät samoina.

Tehtävät:

1. Vastaa tehtävämonisteen kysymyksiin TAI kerro suullisesti kirjasta. Sovi opettajan kanssa, milloin voit kertoa kirjasta, esim. välitunnilla tai lukutunnilla.

2. Tee kolmesta lukemastasi kirjasta vihkotehtävä.

 

KIRJALISTA

1. Sarjakuvia

Arakawa: Fullmetal Alchemist (mangaa: Toinen päähenkilö menettää kätensä ja jalkansa, toinen

koko ruumiinsa. He lähtevät matkalle etsimään tarumaista viisastenkiveä.)

Ayoama, Gosho: Salapoliisi Conan  (paras lukemani sarjakuva, mangaa lukeville sopiva,

jännittävä, arvoituksellinen)

Goscinny & Udezo: Asterix gladiaattorina  (sopii erityisesti pojille, humoristinen, värikäs)

Groening: Koulu on yhtä helvettiä (21 kouluhelvetin oppituntia: vaikka kirja ei ehkä auta

parantamaan todistusta, tulemaan suositummaksi tai pääsemään yliopistoon, on se ainakin hauska.)

Heilä, Ilkka: B. Wirtanen  ( tosi hyvä ja hauska, B. Virtasta kohdellaan epäoikeudenmukaisesti,

vitsikäs, Murikan pomoilu on hermoja raastavaa)

Herge: Tintti  (jakaa mielipiteitä)

Huitula: Kalevala

Infamy: Vesi oli mustaa  (paras lukemani manga: Kirja alkaa Helsingin rautatieasemalta, jossa

diilerit käyvät kauppaa ihmisten tunteilla. Päähenkilöt ovat nimettömäksi jäävä tummatukkainen

nuori nainen sekä Näkki, järvien taruolento.)

Juba: Viivi ja Wagner  (nainen asuu sian kanssa: lempisarjakuvani, ihastuttavat hahmot,

monipuolinen, sopii kaikille, helppolukuinen, kivat kuvat)

Morris: Lucky Luke  (yllättävän hyvä)

Myhre, Lise: Nemi  (päähenkilö on mustiin pukeutuva ja epäsovinnainen Nemi, metaltyttö)

Paloniemi, Milla: Kiroileva siili (viimeinen sarjakuvaruutu on yleensä täynnä ärräpäitä)

Roikonen, Jii: Jasso-kissa  (hauska, nopealukuinen, paljon lyhyitä kommelluksia)

Scott & Borgman: Jere (”Koulu rankaisee, kotona ei tajuta mitään. Vanhempien karmiva

musiikkimaku tyrmää Jeren kerta toisensa jälkeen. Ketä kiinnostaa homeinen isämusa?” takakansi)

Takahashi, Rumiko: Ranma  ( Shōnen-mangalle tyypilliseen tapaan mieslukijoita "lahjotaan"

ajoittain alastonkohtauksilla esimerkiksi kylpylöissä”, kertoo Wikipedia.)

Zep: Titeuf, seksin zalat  (pikkupoika Titeuf on yrittänyt tutustua seksin saloihin jo aiemmissa

sarjakuva-albumeissa, mutta nyt hän viimein paljastaa koko totuuden!)

 

2. Fantasiaa ja satuja

 

Auer, Ilkka: Sysilouhien sukua  (loistava: kertoo nuoren tytön vaelluksesta kohti sukunsa

perintöä, matkalla kohdataan salaperäisiä kulkureita, rauhattomia henkiä ja lohikäärmeitä)

de Saint-Exupéry, Antoine: Pikku prinssi (tosi hyvä, sisältää kuvia, avaruuskertomukset hyviä,

lyhyt)

Eddings, David: Kiven vartija (tai jokin Belgarionin tai Mallorean taruista)  (sopii kaikille, tosi

hyvä, hyvä tapa taikoa)

Gaiman Neil: Tähtisumua  (mukaansatempaava, pitkä, jännittävä) / Unohdetut jumalat  (paras

lukemani)

Garth, Nix: Sabriel (Sabrielin tehtävä on johdattaa vainajia Kuolemaan ja liikkua edestakaisin

Kuoleman ja Elämän välillä. Zombeja riittää.)

Hyvönen, Viivi: Etsijä/ Mahlaa suonissaan (kertoo jalon kulkuripoika Haukan seikkailuista)

Jansson, Tove: esim. Muumilaakson marraskuu

Lempinen, Marja-Leena: Mustan suden aika  (Mikael täyttää pian 18 ja joutuu Mustan Suden

armeijaan. Koko kaupunki on julman tyrannin vallassa. Mutta vuoriston sissijoukko taistelee.)

Lindgren, Astrid: Ronja Ryövärintytär, Veljeni, Leijonamieli

Helttunen – Uusi-Hallila (toim.): Kaksi maailmaa. Satuja suomalaisille

Johansson I. Bagge: Näkymätön Elina  (pidin: ohut, koskettava, kertoo isänsä menettäneestä

tytöstä)

Kokko: Pessi ja Illusia  (kertoo keijun ja peikon tarinan)

Kouros: Gondwanan lapset ( kertoo pingviinin matkasta, mielikuvituksellinen, erilainen)

Marr, Melissa: Ilki-ihana (täysosuma = pojan mielipide: 3. SÄÄNTÖ: Älä tuijota näkymättömiä

keijuja.)

Paolini, Christopher: Eragorn (mahtava)

Pével, Pierre: Kardinaalin miekat (paras lukemani kirja = tytön mielipide)

Parvela, Timo: Sammon vartijat: Tuliterä (1. osa)/ Tiera (2. osa) (pojan mielestä parempi kuin

täysosuma: tarina tuo mieleen suomalaiseen tarustoon sijoitetun Harry Potterin)

Preussler: Mustan myllyn mestari  ( ” Krabat saa unessa mustilta korpeilta käskyn matkustaa

Schwarzkollmin myllylle. Varoituksista ja myllyn synkkyydestä huolimatta Krabat tottelee

komentoa...”)

Prineas, Sarah: Taikavaras  (erityisesti poikien mieleen: ”Älä koskaan varasta velholta! Seuraukset voivat olla arvaamattomat...”)

Riordan, Rick: Salamavaras  (tosi hyvä, Potterien jälkeen:” Se mitä

newyorkilaiselle Percy Jacksonille tapahtuu kesken luokkaretken, on jotain ihan pimeää. Hän saa

kannoilleen Kreikan mytologian pelottavimman hirviön ja päätyy Puoliveristen leirille, jossa häntä

odottaa suuri tehtävä.” Otava)

Rowling: esim. Harry Potter ja puoliverinen prinssi  (paljon kehuja, kirjat elokuvia parempia)

Tolkien: Taru sormusten herrasta / Hobitti eli sinne ja takaisin (paljon kehuja: täysosuma)

Wynne Jones, Diana: Derkinhovin musta ruhtinas  (”Hovivelhojen tyttären Roddyn maailmassa

ei mikään ole enää kohdallaan. Juonitteluja? Avukseen Roddy saa aivan tavallisen pojan, Nickin”)

 

3. Huumoria

 

Adams & Lloyd: Elimäen kootut tarkoitukset (paikannimien huvittavia selityksiä)

Banks, Iain: (The Wasp Factory) Ampaistehdas (ei heikkohermoisille, jännittävä, kieroutunut,

erikoinen, mustaa huumoria: 16-vuotias Frank on tullut murhanneeksi kolme sukulaistaan, veli on

suljettu mielisairaalaan ja isällä on omat salaisuutensa)

Beard & Kenney: Loru Sorbusten herrasta (todella hauska)

Isokangas, Antti: Villejä rubiineja: väärin kuultuja laulunsanoja

Huovinen, Veikko: Matikanopettaja  (niminovelli on hauska)

Höjer, Dan: Suudellaan  (helppo, pikkujuttuja ja tietoa suutelemisesta)

Kunnas, Mauri, Seitsemän koiraveljestä  (hauska, paljon kivoja kuvia, selkeä)

Koirien Kalevala  ( hauska, sivistävä)

Lem, Stanislav: Konekansan satuja ja tarinoita 16 kertomusta, joissa ihmiset ovat ”ihmeellisiä

kelmejä” tai ”limaskoita”. Päähenkilöitä ovat avaruuden äärillä elävät eriskummalliset oliot.

Marttila, Mervi: Parantunut hoidosta huolimatta: päättömiä potilaskertomuksia  (nopea lukea,

esim. ”Vuodepotilaan syöminen voi olla todella hankalaa”; ”Kyseessä on 4 kuukautta vanha mies.”)

Paakkinen, Jouni: Yhdeksänmetrinen maasika: käännöskukkien parhaita

Paasilinna, Arto: esim. Jäniksen vuosi  (hauska)

Pirkan kielletyt niksit: X-files  (”Kuuluuko tämä tosiaan hopeadiplomiin?” monet ihmettelevät)

Pratchett, Terry: esim. Kiintoisia aikoja ( erittäin hyvä, erilainen, saa ajattelemaan

ihmisluonnetta, poikien huumoria, parodioi muita kirjoja)

Virtanen, Leea: Apua, maksa ryömii / Varastettu isoäiti

 

4. Nuorten elämää, urheilua ja eläintarinoita

 

nuorten elämää:

Clearly: Hei taas, herra kirjailija (tosi hyvä, selkeä, huumoria)

Hayden, Torey: Tiikerilapsi (todella hyvä), Pöllöpoika/ Auringonkukkametsä

Hinton: Olimme kuin veljet (hyvällä tavalla raaka, jännittävä) Me kolme ja jengi

Hämäläinen, Bagge: Julma kuukausi / Marrasblues

Hämäläinen, Karo ja Simukka Salla: Luokkakuva

Härkönen, Anna-Leena: Häräntappoase (Allu viettää huippukesän)

Laitinen & Leinonen: Peilikuvarakkautta (kertoo kahdesta tytöstä, Emiliasta, joka on

valokuvaaja, skeittari ja oman tiensä kulkija ja Meristä, joka on kotiapulainen ja ompelija)

Lehtinen, Tuija: Mopo, Traktori  (kehuja, ei heikkohermoisille, lyhyt), Roskisprinssi (sopii erityisesti tytöille)

Levola: Syvältä veistoluokan uumenista (hyvä, sopii hyvälle lukijalle), Tahdon (kehuttu)

Valheenpaljastuskone (novelleja, joissa kiinnostavat henkilöt)

Mikkanen: Koukussa (pidin: huumeet ovat vaarallisia)

Poutanen: Ihana meri (pidin: kertoo anoreksiaan sairastuvasta tytöstä)

Parkkinen: Onnenpoika ja pelienkeli  (ihan hyvä) Kaupungin kaunein lyyli  (hyvä, huumoria)

Puskala: esim. Pintanaarmuja, Pihlström (ohut, kiroilua, noloja tilanteita)

Rannela: Taivaan tuuliin (koulusurmaajan tarina: sopii myös pojille, mielenkiintoinen aihe,

loppu pelotti ja jännitti, nopea lukea), Puhdas valkoinen (koukuttava)

Sachar, Louis: Paahde (Stanley viedään Greenjärven pakkoleirille: tosi hyvä useiden mielestä,

tarpeeksi jännä, koukutti)

Salinger: Sieppari ruispellossa (puhekieltä, välillä hauska, kiroilua)

Tiainen, Marja-Leena: Pikkuskini (erittäin hyvä) Alex ja pelon aika (Alex joutuu

pakenemaan kotimaastaan, helppolukuinen, en pystynyt lopettamaan lukemista), Rakas Mikael

Tiitinen: Jäljen jättävät sanat

eläintarinoita

Herriot: Kaikenkarvaiset ystäväni

Ilves: Basti, klinikkakissa

London: Susikoira

Ojala: Unien hevonen / Koira ilman kotia

Trojepolski: Bim, mustakorva

Wilkes: Keskuspuiston yksinäinen  (koskettava)

urheilua:

Crass: Maali

Manninen, Serkamo: Luminen kesä (hyvä, sopii pojille)

Niskanen, Kirsi-Maija: Lätkäjätkä

Pakkanen, Mika : Pallo haltuun, Mika/ Numero 7, Mika Niemi (Miten käy UEFA-cupin

jalkapallo-ottelussa, tosi hyvä, pojan näkökulma)

Peltonen: Elmo (ihan hyvä)

Roppunen Markku: Pronssijuhlat

Tiainen: Jääprinsessa ja jäähykuningas

Wickström: Kunniakierros / Kypärätemppu

 

muita harrastuksia:

Huotarinen, Hilja-Tuulia: Silja-kirjat, esim. Siljan laulu (isän kuolema, tyttöbändiharrastus)

Rannela, Terhi: Korkealle ja kovaa (helppo, tosi hyvä, urheilua, bändin keikka ja

pikkukaupungin nuorten elämää )

Tiitinen: Villapäät (paljon kehuja, päähenkilönä poika, nopea lukea, lyhyt,

Villapäät on bändin nimi)

 

5. Jännitystä, kauhua, scifiä

 

scifiä:

 

Adams: Linnunradan käsikirja liftareille  (jakaa mielipiteitä: hauska, scifiä)

Colfer, Eoin: Supernaturalisti (jännittävä, hyvä, mielenkiintoinen, loistava)

Jarvis, Robin: Kuolontuoksu (Muukalaiset valtaavat maailman, ihmiset asuvat avaruudessa ja

elävät ikivanhoiksi ja eläimet ovat mekaanisia.)

 

jännitystä:

 

Charriere, Henri: Papillon  (kertoo tarinan taparikollisesta, joka tuomitaan syyttömänä murhasta

elinkautiseen vankeuteen, mies suunnittelee pakoa ja kostoa.)

Dahl: Rakkaani kyyhkyläiseni (novelleja: jotain outoa on huoneita vuokraavassa vanhassa

rouvassa, jolla käy harvinaisen vähän asiakkaita tai pappina esiintyvässä huonekalumyyjässä ...)

Dumas: Monte Christon kreivi / Kolme muskettisoturia (rakkautta, miekkataistoja ja seikkailua)

Gaiman: Coraline varjojen talossa  (pidin paljon)

Golding: Kärpästen herra  (täysosuma: pojat jäävät loukkoon saarelle, pelon ilmapiiri)

Horowitz, Anthony: Alex Rider –sarja (mielenkiintoinen, jännittävä, vauhtia ja huumoria, kertoo

14-vuotiaasta vakoojapojasta)

King, Stephen: Carrie / Hohto

Orwell: Eläinten vallankumous

Stocker, Bram: Dracula  (se alkuperäinen vampyyritarina)

Tabet, Sirpa: Tähkäyö (jännitystarina)

 

dekkareita:

 

Brown, Dan: Da Vinci –koodi / Enkelit ja demonit / Meteoriitti  (todella hyvä)

Conan Doyle: Baskervillen koira

Christie: Eikä yksikään pelastunut  (Miten pelastautua saarelta, jossa yksi toisensa jälkeen

kuolee: tosi hyvä, melkein pelottava, paljon kehuja)

Cornwell, Patricia: Köyhien kalmisto

Grisham, John: Päämies

Fossum, Karin: Rakas Poona ((Intialainen Poona on tulossa norjalaiskylään vaimoksi. Poona murhataan, ja komisario Sejer ryhtyy töihin.)

Lehtolainen, Leena: Kuolemanspiraali, Kuparisydän

Massey, Sujata: Rei Shimuran ensimmäinen tapaus  / Rei Shimura ja tappava manga

Remes, Ilkka: Piraatit (jännittävä, alku huono, sitten hyvä), Musta kobra  (täysosuma,

helppolukuinen, yllättävä ja jännittävä, päähenkilönä poika) Draculan ratsu  (tosi hyvä, pelottava)

 

 

Kultadiplomi:

 

- Lue yhteensä 10 kirjaa ryhmistä 6, 7, 8, 9 ja 10.

- Lue kirjoja joka ryhmästä.

- Tehtävävaihtoehdot:

1. Vastaa monisteen kysymyksiin. TAI

2. Suullinen suoritus: sovi opettajan kanssa, milloin voit kertoa kirjasta esim.

välitunnilla tai lukutunnilla.

3. Tee myös viisi vihkotehtävää. 

 

6. Runoja

 

Ahola & Koskimies (toim.) Joka tytön runokirja (tosi hyvä)

Alanko, Ismo: Rakkaus on ruma sana – valikoima laulutekstejä  (helppo, mustaa huumoria)

Hassi, Satu: Magdaleena ei häpeä enää (koskettavia runoja esimerkiksi rakkaudesta ja naisen asemasta)

Helttunen, Saure (toim.): Runo näytä hampaasi. Suomalaista nykyrunoutta

Hirvilammi, Teemu: Niille, jotka dallaa sateessa  (pidin kuvituksesta, runot tekivät levottoman

olon) Viides vuodenaika  (luontorunoja)

Hotakainen: etsi sopiva kokoelma

Kotro: Sanovat sitä rakkaudeksi (liian pessimistinen, omituinen, paras lukemani runokirja,

ihania runoja miehen näkökulmasta, ero ja tuska, )

Korolainen, Tulusto (toim.): Minä olen sukua hevosille

Koskimies, Heikkinen (toim.): Kuusiraajainen purppuratähti (nuorten omia runoja, hyvä,

helppo)

Laaksonen, Heli: Pulu uis  / Sulavoi (hyvä, valoisa, hauska, vetoava, rohkaisevat runot)

Lee Masters: Spoon River antologia  (rajua ja liikuttavaa tekstiä)

Leskinen, Juice: Räkä ja roiskis / Räkä ja roiskis suuvedellä  (huumoria, lyhyet

runot, hauska, nokkela, riemastuttava, hox-ottimet tarpeen, )

Perttula (toim.): Rakkaus on ihana tauti  (huh, huh, pohjanoteeraus; pidin todella paljon)

Rasa, Risto: Metsän seinä on vihreä ovi (surkea, 5 puoli, minusta pitää olla riimejä; hauskoja ja

outoja runoja)

Runon polkuja (kokoelma) (tunnelmallinen, luonnonläheinen, Annukin innostui)

Tabermann, Tommy: Duende (loistava, salaperäiset runot) Rakkauden kolme kehää (erikoisia sanayhdistelmiä, ihanan tunnelmallinen) Maa (täysosuma, koskettava)

Tiainen, Arja: Tää tojota ei lähe liikkeelle: ajopäiväkirja

Vakkuri, Juha: Kirjeitä 15-vuotiaalle maalivahdille

 

7. Sota- ja eräkirjoja

 

Anttala: Hopeaa rajan takaa

Boulle: Kwai-joen silta

Drakulic: Aivan kuin minua ei olisi (erityisesti tytöille, jotka eivät hätkähdä vähästä; ahdistava mutta pidin, surumielinen, tietynlainen salaperäisyys, raaka: tarkat kuvaukset, todenmukaisuus, tapot, raiskaukset)

Hietamies, Laila/ Hirvisaari, Laila: Hylätyt talot, autiot pihat (mukana romantiikkaa)

Kurvinen: Vaellusjoki

Lehväslaiho: Tuntsan sota (tai jokin muu) (poikien suosikki)

Linna, Väinö: Tuntematon sotilas  (todella hyvä, humoristiset kohtaukset, Antti

Rokka on hyvä tyyppi!, kiroilua, miehinen maailma, ei mitään huonoa! pelottava, )

London: Erämaan kutsu  (paras lukemani kirja)

McLean: Navarronen tykit  (erityisesti pojat lukevat, jännitystä)

Meri, Veijo: Manillaköysi (sekava, tapahtumarikas; pystyi lukemaan mutta ei kiinnostava)

Remarque: Länsirintamalta ei mitään uutta (samastuin kauhuun ja pelkoon, panee miettimään)

Trumbo: Sotilaspoika

Tuuri, Antti: Talvisota  (opin, mitä sodassa oleminen oikeasti on)

 

8. Elämäkertoja ja tietokirjoja

 

Voit valita myös jonkin oman suosikkisi, kunhan neuvottelet ensin opettajan kanssa.

 

elämäkerrat:

 

Anne Frank: Nuoren tytön päiväkirja (tosi hyvä, juutalaisuuteen tutustuminen, surullinen)

Blackburn: David Beckham, Kruununjalokivi kaupan (hyvä)

Carpenter, Humphrey: J.R.R. Tolkien  (tosi hyvä)

Hakala, Olli: Sami Hyypiä. Voikkaalta valioliigaan

Halliwell: Tähdistä kirkkain

Harlin on Harlin – Renny Harlinin omaelämäkerta

Jansson, Tove: Kuvanveistäjän tytär

Jytinää Eestissä: Sleepy Sleepersien pitkä ja kivinen tie

Kostiainen, Pasi: Apulanta: maalin alta

Lindholm, Olli: Yhden Yön tarina (täysosuma, sopii Yön kuuntelijoille)

McIver, Joel: Metallica

Ollila, Mape: Nightwish  (kehuja)

Pelle Miljoona: Elossa ja potkii  (hauskoja tapahtumia, slangia)

Smith: J. K. Rowling, elämäkerta (hyvä)

 

tietokirjat:

 

Day: Tolkienin maailma  (hyvä, jos on lukenut käsiteltävät kirjat, muuten tylsä)

Eilola ym.: Matkalla ajassa

Espinassous, Louis: Rakennetaan maja

Hawking, Lucy ja Stephen: Avain maailmankaikkeuteen (tieteisseikkailu johdattaa ymmärtämään maailmankaikkeuden rakennetta ja maapallon ainutlaatuisuutta.)

Hietala, Tarja ym.: Nuori ja mieli (Kirjassa on tietoa nuoruusiän mielenterveyteen vaikuttavista tekijöistä.)

Hornby,Nick: 31 biisiä (lyhyitä popmusiikkia käsitteleviä esseitä, loistava)

Jefferson, Margo: Tapaus Michael Jackson

Jokinen, Heikki: Sata sarjakuvaa (kirjassa pohditaan ja arvioidaan sarjakuvia eri näkökulmista)

King, Stephen: Kirjoittamisesta (omakohtainen, täynnä asiaa, viihdyttävä)

Kirk: Narnia – opas fantasiamaailmaan

Lindman, Marja-Liisa: Sukellus sarjakuvaan

Mennander, Mennander: Leijonien tarina

Quart, Alissa: Brändätyt (kirjassa kuvataan amerikkalaisten nuorten elämän läpikotaista kaupallistumista ja brändäytymistä)

Seppänen, Iiro: Uskalluksen äärirajoilla  (helppolukuinen, paljon kuvia)

Siljamäki, Jari: Klovnerian käsikirja (tietoa ja neuvoa sirkustyöstä kiinnostuneille)

Schodt: Manga! Manga!

Vehkaoja, Helena: Maankuuluja koiria

Viitala, Jussi: Älykäs eläin (kirjassa kuvataan ihmistä lajina muiden joukossa)

Wilson, Jonathan: Pelien peli (kirjassa selostetaan jalkapallon taktiikan historia)

 

 

9. Kotimaisia klassikoita ja nykykirjallisuutta

 

Oma valinta: _______________________________________

Canth: Työmiehen vaimo (naisten huono asema suututti, selkeä, sopivasti tapahtumia) / Anna

Liisa (nuoren tytön traaginen elämä: raaka tapahtuma, joka salattiin, sai mielenkiinnon

heräämään, nopea lukea)

Hotakainen: Juoksuhaudantie / Näytän hyvältä ilman paitaa  (hauska, helppolukuinen, laittoi

ajattelemaan)

Huovinen: Havukka-ahon ajattelija / Koirankynnen leikkaaja (hyvä, ystävyys, koskettava)

Isomäki, Risto: Herääminen (yllättävän hyvä)

Itkonen, Juha: Anna minun rakastaa enemmän / Seitsemäntoista

Kallas, Aino: Sudenmorsian (Aalo juoksee ihmissutena metsässä, vanhahtavaa kieltä, lyhyt)

Jotuni: Kun on tunteet / Rakkautta  (vuoropuhelua)

Kivi: Seitsemän veljestä (vaikea; kiintoisa, humoristinen; värikäs kieli, välillä tylsä)

Lassila: Tulitikkuja lainaamassa  (huumoria)

Lander: Tummien perhosten koti (mielenkiintoinen, alussa tylsä mutta sitten hyvä, kiroilua)

Liksom: Yhden yön pysäkki / Unohdettu vartti (ronskia kieltä ja tapahtumaa)

Linna: Täällä Pohjantähden alla

Lönnrot: Kalevala  tai Mäkinen: Suomen lasten Kalevala

Mörö: Kiltin yön lahjat (pidin paljon, lapsen silmin), Siivet  

Sinisalo: Sankarit / Ennen päivänlaskua ei voi  (tosi mukava lukea)

Tervo: Minun sukuni tarina  (hauska mutta vaativa, kiva juoni, jännittävä) / Poliisin poika

Tikka, Eeva: Annu  (nuori tyttö karkaa kotiongelmia: todentuntuinen, erikoinen päähenkilö)

(erittäin mielenkiintoinen, hyvä loppu)

Turunen: Simpauttaja  (parani koko ajan loppua kohti, mielenkiintoinen päähenkilö, murretta

repliikeissä) / Kivenpyörittäjän kylä  (hyvä)

Verronen, Maarit: Älä maksa lautturille

Waltari: Sinuhe, egyptiläinen  (pidin sotakohdista, lukeminen vei kuukausia)

Westö, Kjell: Leijat Helsingin yllä

 

10. Ulkomaisia klassikoita ja nykykirjallisuutta

 

Oma valinta: _____________________________________

Austen: Ylpeys ja ennakkoluulo  / Järki ja tunteet 2 (Englanti) (rakkausromaaneja: kaikki

kuulosti niin ruusuiselta, että hymy tuli huulille)

Bronte, Charlotte: Kotiopettajattaren romaani (Englanti)  rakkausromaani

Bronte, Emily: Humiseva harju (Englanti)  rakkausromaani

Bulgakov: Saatana saapuu Moskovaan  (Saatana järjestää juhlat Moskovassa: satiirinen, sopii

paljon lukeville, fantasiaa)

Coelho: Alkemisti  (vähän kuin aikuisten satu, helppo, opettava ja mielenkiintoinen juoni) 

Veronika päättää kuolla (rankka mutta kiinnostava) (Brasilia)

Conroy, Pat: Vuorovetten prinssi, Aaltojen soitto (pitkiä, upeita sukutarinoita, sarkastinen huumori, Conroy on tarinankerronnan mestareita)

Cunningham: Koti maailman laidalla (USA)  (päähenkilöt nuoria, mukaansatempaava juoni,

paljon vuoropuhelua, 70-lukulaisuus)

Dostojevski, Rikos ja rangaistus (Venäjä)

Euripides: Medeia

Hosseini: Leijapoika, Tuhat loistavaa aurinkoa (Afganistan)

Hemingway, Kirjava satama (USA)

Hoeg: Lumen taju (Tanska)

Hornby: Poika / Uskollinen äänentoisto (Iso-Britannia)

Irving: Neljäs käsi (USA)  (hauska, mukaansatempaava)

Kureishi: Gabrielin lahja (Englanti/ Pakistan) (tosi hyvä, isä jumaloi poikaansa ihan liikaa)

Loe: Supernaiivi  (ihan huippu)

McCourt: Seitsemännen portaan enkeli (USA) (huippu, huumoria, eka kerta, kurja lapsuus)

Moliere: Saituri / Luulosairas (Ranska) (näytelmä, hauska, lyhyt)

Shakespeare: Romeo ja Julia (Englanti) (dramaattinen loppu, vaikeaa kieltä)

Steinbeck: Helmi (USA) (tosi hyvä, jännittävä, ei malttanut laskea käsistä, liian lyhyt)

Tartt: Jumalat juhlivat öisin (USA)  (mielenkiintoinen, vaativa, mies päähenkilönä, nerokas,

vaaran läsnäolo ja vihjailut koukuttavat)

Wolf Christa: Medeia

 

 

Tehtävämoniste

 

Lukija: ___________________________________

 

Kirjailijan ja kirjan nimi: ____________________________________________

 

1. Kerro mielipiteesi (valitse a – f )

a. täysosuma b. todella hyvä c. hyvä d. melko hyvä f. en valitsisi uudelleen

 

Miksi?______________________________________________________________

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

 

 

 

2. Kerro kirjan juonesta.

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Hyväksytty: ______________________________________________________________________

Suullinen suoritus hyväksytty: ______________________________________________________

 

1. Sarjakuvia

Tehtävävaihtoehtoja: 1. Mitä pidit kirjasta? Mikä siinä oli hyvää/ huonoa? Vertaa sitä

suosikkisarjakuvaasi.

2. Kirjoita suorat sanat jollekin sarjakuvan henkilölle. Kehu tai moiti. Perustele

mielipiteesi.

 

2. Fantasiaa ja satuja

Tehtävävaihtoehtoja:

1. Kuvittele, että kirjasta kuvataan elokuvaa Laitilassa. Mihin paikkoihin sijoittaisit

sen tapahtumia? Perustele.

2. Mitä fantasialle tyypillistä kirjassa on? Vertaa oppikirjan tietoihin.

3. Kirjoita kuvaus jostain kirjan henkilöstä, eläimestä, oliosta, maisemasta, paikasta tai

ajanjaksosta. Voit myös lisäksi piirtää.

4. Kirjoita kirjan lukemisen jälkeen kymmenen sanan sanakirja merkityksineen.

Sanakirjan on määrä olla apuna lukijalle, jotta hän ymmärtäisi lukemansa. Kuvita

sanakirjasi.

 

3. Huumoria

Tehtävävaihtoehtoja:

1. Esittele kirjaa kavereillesi ja yritä saada joku lukemaan se. Ota kaveriltasi

todistajanlausunto lukudiplomivihkoosi.

2. Kirjoita viisi asiaa, jotka naurattivat sinua.

3. Kokoa kirjan pohjalta ” elämän aakkoset” eli keksi jokaisen aakkosen kohdalle jokin

kirjaan liittyvä sana. Kuvaile sanaa muutamalla virkkeellä. (Taito, s. 188)

 

4. Nuorten elämää, urheilua ja eläintarinoita

Tehtävävaihtoehtoja:

1. Kirjoita viikon päiväkirja- tai kalenterimerkinnät päähenkilön toimista.

2. Suosittele kirjaa omalle luokallesi. Valmista pieni esitys, jossa on lukunäyte ja

perusteluja.

3. Kuvittele, että kirjasta kuvataan elokuvaa Laitilassa. Mihin paikkoihin sijoittaisit

sen tapahtumia. Perustele.

4. Kirjoita kirje kirjailijalle. Pyydä häntä vaihtamaan jokin kohta kirjassa erilaiseksi.

Perustele.

5. Kirjoita päähenkilön haastattelu (ainakin kymmenen kysymystä). Laita alkuun lyhyt

esittely hänestä. Muista kirjoittaa myös hänen vastauksensa.

 

5. Jännitystä, kauhua, scifiä

Tehtävävaihtoehtoja:

1. Valitse itsellesi samaa kirjaa lukeva pari. Kirjoitelkaa sähköpostia kirjan lukemisen

aikana vähintään kolme kertaa/ lukija. Vaihtakaa ajatuksia henkilöistä,

tapahtumista, odotuksista ja muista lukemiseen liittyvistä asioista. Tulostakaa

keskustelunne ja liittäkää se diplomivihkoon.

2. Keksi tarinalle jatkoa. Voit esittää jatkon joko tekstinä tai sarjakuvana.

3. Kirjoita kirje kirjan päähenkilölle. Kommentoi hänen tekemisiään. Kerro myös

itsestäsi.

4. Kirjoita kuvaus jostain kirjan henkilöstä, eläimestä, oliosta, maisemasta, paikasta tai

ajanjaksosta.

5. Kirjoita kirjan lukemisen jälkeen kymmenen sanan sanakirja merkityksineen.

Sanakirjan on määrä olla apuna lukijalle, jotta hän ymmärtäisi lukemansa. Kuvita

sanakirjasi. (esim. scifikirjasta)

 

6. Runoja

Tehtävävaihtoehtoja:

1. Valitse kokoelmasta viisi runoa, joista pidät eniten ja kirjoita ne lukudiplomivihkoon.

Kerro jokaisesta erikseen, miksi juuri nämä runot koskettivat tai kiinnostivat sinua. Kuvita

sivu.

2. Kirjoita runoteoksesta arvostelu. Kuvaile runojen tunnelmaa, aihepiirejä ja teemoja.

Kerro oma mielipiteesi runoista.

3. Etsi lehdistä tai internetistä kuvia, jotka sopivat kertomaan runoista: Maisema, joka on

samanlainen kuin runossa; Ihminen, joka voisi joku runon henkilöistä; Esineitä,

jotka kuuluvat runoon tai kuvaavat sen henkilöitä; Kuvia, jotka muuten sopivat

runoon. Tee niistä kooste vihkoon. Selitä myös, miksi valitsit juuri nämä kuvat ja

mihin runoihin ne liittyvät.

4. Valitse teoksesta runo ja kirjoita sen pohjalta tarina. Kerro runon minän tai runossa

kuvatun henkilön elämästä.

 

7. Sota- ja eräkirjoja

Tehtävävaihtoehtoja:

1. Tee piirros tai kartta tapahtumapaikoista: kirjoita lyhyt selostus jokaisen paikan

viereen siitä, mitä siellä tapahtui.

2. Mitkä ovat kirjan tärkeimmät tapahtumat? Sijoita ne juonikaavioon. Valitse yksi

tapahtumista ja kirjoita siitä uutinen.

 

8. Tietokirjoja ja elämäkertoja

Tehtävävaihtoehtoja:

1. Tee sarjakuva jostain kirjan ohjeesta tai jutusta.

2. Esittele asioita, joita opit kirjasta (väh. viisi asiaa).

 

Sarjakuvista kertovien tietokirjojen tehtävä:

Mitä uutta opit sarjakuvista (ainakin viisi asiaa)?

 

Elämäkertojen tehtävävaihtoehtoja: 1. Miksi valitsit juuri tämän elämäkerran? Mitä uutta opit

henkilöstä (ainakin viisi asiaa)?

2. Esittele henkilön elämänkaari aikajanana.

 

 

 

9. Kotimaisia klassikoita ja nykykirjallisuutta

Tehtävävaihtoehtoja:

1. Kirjoita lukupäiväkirja

2. Kirjoita henkilökuva.

3. Kirjoita arvostelu.

4. a. Kirjoita ystävällesi kirje, jossa kerrot lukemastasi kirjasta. Aloita se oikean kirjeen

tapaan: päiväys, puhuttelu ja lopputervehdys. Kerro, miksi päätit kirjoittaa kirjeen.

Esittele juonta (pääkohdat) ja yhtä tai kahta kirjan henkilöistä. Voit verrata heitä

itseesi: mitä olisit tehnyt samoin tai ehdottomasti eri tavalla. Kerro, mitä ajatuksia ja

tunteita kirja sinussa herätti.

b. Kirjoita kirje jollekin kirjan henkilölle.

5. Kirjoita lukemasi kirjan mainos.

 

10. Ulkomaisia klassikoita ja nykykirjallisuutta

(samat tehtävät kuin ryhmässä 9)

 

Lisää tehtäviä. Voit valita myös näistä.

 

Jokaiseen tehtävään liitetään myös oma mielipide luetusta kirjasta. Samaa tehtävää ei

saa valita kahta kertaa. Tehtävä pitää tehdä niin hyvin, että siitä käy ilmi, että olet

lukenut kirjan.

 

6. Suullinen suoritus: Sovi opettajan kanssa aika, jolloin tulet keskustelemaan kirjasta

/kirjoista suullisesti. Voitte keskustella myös ryhmässä, jossa on muita lukudiplomin

suorittajia.

7. Kirjoita ja piirrä roolipiirros kirjan päähenkilöstä / henkilöistä.

8. Tee ihmissuhdekartta, jossa on symboleja. Pohdi kahden henkilön suhdetta

kirjoittamalla.

9. Kirjoita runo lukukokemuksesta.

10. Kirjoita kirjan pohjalta kertomus, novelli, runo tai jokin muu teksti.

11. Katoamisilmoitus: Kirjoita jostain kirjan keskeisestä henkilöstä katoamisilmoitus

lehteen. Kuvaile esimerkiksi hänen ulkonäköään, tuntomerkkejään, vaatetustaan,

luonnettaan, käyttäytymistään ja persoonallisia ominaisuuksiaan. Voit myös kertoa,

missä hänet on viimeksi nähty, miten hänen epäillään kadonneen ja missä hänen

arvellaan olevan. Millainen palkkio löytäjälle luvataan? Minne vihjeet pitää ilmoittaa?

Voit myös kuvittaa ilmoituksen. Kirjoita ilmoitukseen myös vastauskirje, jonka on

kirjoittanut joku kirjan henkilöistä: Kuka on nähnyt henkilön ja missä? Mitä hän

vaatii? Onko henkilö kenties kidnapattu vai onko hän vain lähtenyt seikkailemaan?

12. Elämänviiva ja tiivistelmä: Kuvittele itsesi kirjan päähenkilöksi. Piirrä hänen

elämänviivansa opintokirjan aukeamalle. Kirjoita viivalle merkittävimmät tapahtumat

ja käännekohdat henkilösi elämässä. Voit myös kirjoittaa puhekupliin hänen

mielilauseitaan ja kommenttejaan. Kuvita elämäkerta. Kokoa vielä sen jälkeen

esittämäsi asiat tiivistelmäksi henkilösi elämästä. Otsikoi osuvasti.

 

 

 

13. Novellikokoelmiin sopivia tehtäviä:

 

a.Valitse yksi novelli ja kirjoita siihen jatko. Kerro aluksi lyhyesti novellin juoni.

Kerro myös jotain yleistä muista kokoelman novelleista: Mitä aiheita ne käsittelevät?

Mistä pidit eniten ja miksi? Mitä yhteistä kokoelman novelleilla on?

b.Kokoa ajatuksia ”Viisauksien kirjaan”. Kun luet novelleja ja vastaan tulee mielestäsi

erityisen hieno, ajatuksia herättävä kohta, kirjoita se muistiin. Merkitse perään

novellin nimi. (Kokoa vähintään seitsemän ajatusta.)

c. Kirjoita novellianalyysi mielestäsi parhaasta kokoelman novellista.

 

14. Satuihin sopivia tehtäviä:

 

1. Lue oppikirjasta (esim. Aleksis 7 s. 131 - 134) satujen tyypillisistä piirteistä.

Valitse kolme lukemistasi saduista ja kerro, mitä tyypillisiä piirteitä niissä on.

Esittele muita lukemiasi satuja yleisesti.

2. Valitse yksi satu ja kirjoita siitä nykyaikaistettu versio, joka voi olla

kertomus, käsikirjoitus tai runo. Esittele muita lukemiasi satuja yleisesti.

3. Kerro lukemistasi saduista. Valitse viisi saduille tyypillistä piirrettä ja

kirjoita oma satu, jossa käytät piirteitä.

 

15. Pronssidiplomin kysymyksiä tietokirjaan (Koeta vastata kokonaisilla virkkeillä.)

 

1. Kirjailija/toimittaja ___________________________________

2. Kirjan nimi _________________________________________

3. Oma nimesi _________________________________________

4. Mitä aihetta lukemasi tietokirja käsittelee?

5. Esittele viisi asiaa, jotka opit tietokirjasta.

1.

2.

3.

4.

5.

6. Mihin johtopäätöksiin tietokirja päättyy? Tiivistä tietokirjan

sisältö lyhyesti.

7. Kirjoita oma mielipiteesi tietokirjasta ja sen käsittelemästä

aiheesta.